Agra

Pojechalam do Agry. Wlasciwie mialam obiekcje, ze skoro to jedno z najbardziej turystycznych miejsc w Indiach to bede sie czula jakos dziwnie i nie swojo. No tak spedzic troche czasu w jungle i juz czlowiek nie umie sie odnalezc w tlumie……No i musialam jechac z dr Puneet’em. Lekarze z Aarohi zorganizowali mi auto, hotel, wszystko na najwyzszym poziomie….i co…mi sie to wcale nie podobalo. Ja wole podrozowac sama z plecakiem, lapac kurz we wlosy i palic papierosa wtedy gdy mam na to ochote:)

Jednak tak, siedze w kilmatyzowanej toyocie, kierowca w turbanie dwuznacznie usmiecha sie do mnie w lusterku:)nie ma muzyki, a Puneet chce wciaz rozmawiac na powazne tematy. To jest zupelne odworcenie sytuacji od naszej szalonej jazdy na wesele z chlopakami! hehehehhe, no dobra, a co tam troche luksusu przed samotna podroza mozna sobie sprezentowac, poza tym postanowilam nie psuc sobie nastroju tylko skupic sie na tym co ja chce z tej “wycieczki” wyciagnac!

Lubie sam fakt przemieszczania sie, lubie patrzec na prawdziwe Indie, na ludzi zajetych swoimi obowiazkami, na kolorowo ubrane kobiety i biegajace na bosaka dzieciaki. Lubie ten haos na skrzyzowaniach, gdy nie wiadomo gdzie kto skreca a kazdy tylko trabi….truuuuuuaaa.

Zatrzymalismy sie przy Akbar’s Tomb w Sikandar (1605). Akbar zdolal przeniesc stolice z Agry do Sikandry (jeszcze innego miasta), zdolal zamknac w lochach swojego ojca (tego co wybudowal Taj Mahal) i ahhhh mial 3 zony, kazda innego wyznania! No tak, drogi Akbar przyszlam zobaczyc twoje miejsce spoczynku.

Czerwony piaskowiec w promieniach slonca kluje mnie w oczy, niebieskie sklepienia, sliczne. Ciekawostka jest to, ze gdy staniemy po przeciwleglych naroznikach danego sklepienia mozemy szeptac sobie na ucho. No i ta symetria, te wieze w naroznikach….

I tak..wiem, ze to moze troche dziecinne, ale hmmmm, spotkalam pierwszy raz w zyciu przepieknego wielkiego baobaba……Drogi Maly Ksiaze jak Ty zmiesciles to cudowne drzewo na swojej malej planecie?

Uciekam do Agry! Lunch po drodze w ekskluzywnej restauracji, no bo po moim zatruciu na weselu nie powinnam jadac “street food”…ahhh czuje jak zaciskaja kokon wokol mojej osoby, niedobrze mi.

No to jestem, przyjechalam tutaj po ta poszukiwana inspiracje, hmmmm ale czy ja na pewno za wiele nie oczekuje. Sama nie wiem, zaczyna mnie troche irytowac to, ze musze isc za przewodnikiem, ktory traktuje mnie jak biala malpke w zoo…jednak zaraz za brama zobaczylam go! Ah, piekny, nie mam innego okreslenia, zwyczajnie piekny budynek, idealna symetria i te detale….klaniam sie szanownemu architektowi.

Historia jest taka, ze Shan-Jahan wybudowal ten palac na czesc swojej zony- Mumtaz-Mahal, ktora jako krolowa zwano Taj Mahal. Nie moge pojac tego, jak ta kobieta mogla urodzic krolowi 14 dzieci( z czego jedynie 6 przezylo) i umrzec przy porodzie 14 pociechy. Jej nagrobek znajduje sie w camym centrum symetrycznej bryly budynku.

I oto stoje przed ponoc najwiekszym symbolem milosci. Od paru lat jest zabronione wejscie na wieze, a to z tego powodu, ze wiele nieszczesliwych kochankow przybywalo tutaj konczyc swoje zycie- wiecie aranzowane malzenstwa…taki magiczny spokoj bije z tego miejsca, ludzie leza na posadzce, patrza w niebo, dzieciaki sie wyglupiaja…moglabym spedzic wiele godzin lezac i patrzac na te biale lsniace sklepienia.

Ahhhh, ten wredny przewodnik mnie ponagla, co za sens zwiedzania jest gdy ktos ogranicza czas twojej przyjemnosci. Pierwszy i ostatni raz! Juz sie nie dam wpakowac w takie historie.

Ostatni rzut oka, telefon z Polski, hlipppp Baś..no przyjadę w końcu kiedyś do Krakowa, obecuję!

Sikandra.

Historia jest dosc smutna. Syn Shah-Jaha, zamknal ojca w lochach (pozwolil mu przez okno patrzec na budynek Taj Mahal i po jego smierci zlozyl jego cialo obok krolowej), przeniosl stolice z Agry do Sikandry. Krol Akbar mial trzy zony trzech wyznan- hindu, muslim, christian. Jednak nie udalo mu sie spłodzić syna, pewien wróżbita powiedzial mu o miejscu zwanym Sikandra, gdzie znajduje sie spiewak suffi, ktory moze przez modlitwy spelnic jego zyczenie. Zatem krol ruszyl do Sikandry i poddal sie magicznym modlom i oto po jakims czasie zona z wyznania hinduskiego urodzila mu syna. W podziece za spelnione marzenie Akbar wybudowal palac i przeniosl stolice do Sikandry. Jednak i tu pojawil sie problem z woda. Miejscowosc ta znajduje sie z dala od rzeki i jedynie 40 lat zdolano utrzymac palac.

I ah, to miejsce spodobalo mi sie najbardziej, bo ogladalam je o wschodzi slonca…6 rano, ała:), czerwony piaskowiec swiecil cudownie w blaskach promieni slonecznych.

Tylko zanim byl poranek, zanim bylo zwiedzanie, byla noc w hotelu zaraz przy palacu……z wielkim ogrodem na dziedzincu po ktorym dumnie kroczyly pawie. I wszystko byloby cudownie i idealnie i te gwiazdy i pelnia ksiezyca, gdyby nie to, ze doktor, ktory z pewnoscia moglby byc moim ojcem nagle wyznaje mi milosc…..co jest grane! Kolejna osoba! Ratunku!!!!!!!!!! Nigdy nie wiem co mam powiedziec w takich sytuacjach, to juz zwyczajnie nie mozna byc milym dla drugiego czlowieka, bo on sympatie myli z miloscia pozagrobowa……hehehhehe, a moze to przeklenstwo Duhity, ktora mi powiedziala, ze w Indiach bedzie otaczac mnie milosc:) Ah, zartuje sobie. Poki co patrzylam na tego biednego starszego czlowieka, ktory najchetniej moje 26 letnie cialo zamknal by w pudelku i nie oddal nikomu.

ehhh, koniec milego wieczoru, uciekam do swojego pokoju!!!Coraz bardziej czuje sie rozczarowana ludzmi…..

Sroda wieczor, dostalam zaproszenie na kolacje do mojego ulubionego doktora Pant’a i jego zony Gity. Powoli zaczelam traktowac ich jak rodzine. Mowia do mnie nasza mala corkaz Polski:) Mily wieczor koi moje zszargane nerwy i znow wiara w ludzi powraca.

A zapalenie pluc zwalczylismy wspolnie z domieszka antybiotykow. Zdrowa i z usmiechem na twarzy moge zasnac.

Skomentuj

Blog na WordPress.com.

